Харків, вул. Жон Мироносиць, 11

Музей працює в обмеженому режимі

Художники-ювіляри. Всеволод Аверін

Художники-ювіляри. Всеволод Аверін

Рубрика «Художники-ювіляри» представляє публікацію до 135-річного ювілею українського графіка, визнаного майстра анімалістичного жанру Всеволода Григоровича Аверіна (20.02.1889 – 03.09.1946).


Всеволод Аверін


В зібранні ХХМ широко представлені роботи художника виконані в різних графічних техніках, більшу частину яких складають твори анімалістичного жанру. 

Всеволод Григорович Аверін народився 20 лютого 1889 року у селі Чепіль Харківської області. 1914 року закінчив Харківське художнє училище, де його педагогами були М.С.Федоров і О.М.Любимов – учні І.Ю.Рєпіна, а також  відвідував харківські студії Е.Штейнберга та К.Кіша. Член об’єднання «Художній цех» (1918-1919), Асоціації художників Червоної України з 1925 та Харківської організації Спілки художників України з 1938. Учасник республіканських, обласних виставок з 1927. Мав персональні виставки. Твори художника зберігаються в ХХМ, інших музеях і приватних колекціях України та за кордоном. 


Телята тваринницького колгоспу. Новий світ. Пастель. 1936


В.Г.Аверін зробив значний внесок у розвиток жанрової тематики в українській станковій і книжковій графіці. Послідовно розвиваючи традиції вітчизняної реалістичної школи, він успішно використовував у своїх роботах і авангардні методи рисунка. Особливо це виявилось у творах із зображенням  представників фауни. Наполеглива праця Аверіна в цьому жанрі цілком заслужено склала йому славу кращого анімаліста серед українських художників першої половини ХХ ст. Картини мистця є свідоцтвом детального, копіткого вивчення оточуючого тваринного і рослинного світу. Автор влучно і переконливо, вільними штрихами, експресивною лінією передавав анатомічну будову зображуваних тварин у всій притаманній їй пластичній конкретиці, характерні особливості їх поведінки, звички. Допитливість невтомного мандрівника, пристрасна любов до природи поєднувались у художника із постійним вдосконаленням блискучої майстерності рисувальника і витонченого знавця всіх видів графічної техніки: літографії, офорта, акварелі, пастелі, малюнка тушшю та ін. На високу оцінку заслуговують станкові твори, що зберігаються в ХХМ – пастель «Телята» (1936) і «Жучка» (1940), акварель «Риби» (1938) і «Пантера» (1944), літографія «Куниці» (1936). Ці роботи позначено почуттям щирості, безпосередності, ніжності і любові до своїх персонажів. За тривалий час своєї діяльності В.Г.Аверін показав себе як художник різностороннього обдарування. Мистець плідно працював у галузі оформлення науково-популярної літератури, підручників з природознавства, медицини. Ним було проілюстровано п’ятитомне видання «Атлас анатомії людини» (1938-1942) відомого патологоанатома В.П.Воробйова. Майстер займався оздобленням книжок для дітей і журнальних видань. Спадщина В.Г.Аверіна в цій сфері налічує майже 300 обкладинок і 3000 ілюстрацій. В роки Другої світової війни, перші місяці якої майстер прожив у Харкові, він брав активну участь у створенні бойових «Агіт-вікон». В евакуації в Казахстані Аверін виконав 150 зображень в техніці акварелі та рисунків пером для видання «Атлас промислового і мисливського господарства Казахської РСР». Автор постійно розширював коло своїх творчих завдань і тем. В його доробку зустрічаються портрети, ліричні пейзажі, урбаністичні твори, присвячені Харкову, зокрема, автолітографія «Палац піонерів у Харкові» (1930-ті роки) із колекції ХХМ. Для Дарвінівського музею при Харківському державному університеті В.Г.Аверін створив монументальне живописне полотно «Зустріч пітекантропа з орангами».